Доповідь на батьківських зборах
«Наші діти, які вони?»
Класний керівник 4 класу
Колісник Г.І.
Діти... Скільки тривог переживають матері й педагоги , вимовляючи це слово. Скільки книжок написано про таємничу душу дитини, скільки дисертацій стоїть на бібліотечних полицях.
Дивлячись як підростає мій син, я пригадую себе, коли мені було стільки ж: боязка, сором’язлива, зовсім інші захоплення. Я і мої однолітки колекціонували календарі, листівки, захоплювалися музикою "Ласкового мая”, "Веселых ребят”, вели листування з своїми однолітками з інших міст, селищ, любили дивитися індійські кінофільми.
Роки ідуть... Життя рухається вперед...Змінюються смаки, захоплення, разом з життям змінюється й людина.
Зараз я часто замислююся над питанням: які ж вони, сучасні діти, чим вони відрізняються від дітей 20-15 років тому?
Сучасні діти, які ви? З одного боку – розумні, щирі, ділові, з
іншого – вередливі, неслухняні, вперті, самолюбиві, вразливі, нетерплячі як до вимог учителя, так і до слабкостей товаришів, різкі і прямолінійні у судженнях про навколишній світ, особливо про поведінку старших.
Вони різні, постійно мінливі. Ми бачимо їх глибоко замисленими,
зануреними у вирішення поставлених проблем, гамірними, веселими, розкутими в спілкуванні з однолітками і дорослими. Вони дуже цінують відвертість, повагу до себе з боку оточуючих.
Сьогодні до сучасних дітей людське суспільство ставиться по-різному. Одні – негативно. Говорять, що теперішня молодь з якимись викрутасами, хоче виділитись чимось від інших. Інші – позитивно, стверджуючи, що ми ж такими були, хотіли теж привернути до себе увагу.
Мені сподобалася думка мого знайомого, в якого теж є діти. Він сказав: "А мені подобаються сучасні діти. Чому? Тому, що вони говорять все відверто, напряму.” І я погоджуюся з ним: відвертість, правда, можливо, допоможуть їм легше спілкуватися, жити у цьому складному суспільстві. Діти болісно реагують на найменший прояв фальші, оберігають свій світ від зухвалих і непродуманих дій дорослих. Говорячи про тендітність, тонкість, уразливість, ніжність дитячого серця, я маю на увазі не слабкість і безпорадність, а те, що сучасні діти мають тв
ердість, мужність, стійкість, здатність висловлювати позицію і власну точку зору.
Сучасна дитина прагне цікавитися всім тим, що сьогодні відбувається у світі: новинками, винаходами, витворами. В ній водночас живе і творець, і філософ, і дослідник.
Змінюється світ, змінюється людство, змінюється дитина. Сьогоднішній світ дуже впливає на розвиток дитини. Сучасний світ – це оточення, соціальне середовище, в якому живе і яке безпосередньо впливає на формування особистості. З кожним роком діти стають розумніші, зацікавленіші, відвертіші, розкутіші.
У сучасній дитині треба виховувати інтелектуальну тонкість, чуйність, чутливість до мудрості людської. Турбота про гармонійний розвиток моралі, почуттів, про виховання благородства серця, чистоти всіх духовних поривань і прагнень є суттю виховання нової людини. Нам, дорослим, потрібно пам’ятати правила педагогіки:
- запобігти руйнації особистості може щирість, любов, взаємоповага;
- виховання словом, справою, прикладом повинно стати стратегією виховання;
- велику роль у вихованні відіграють слова: що ми говоримо і як ми говоримо. Слова живуть не тільки в ту мить коли вони звучать, а й багато років потому: манера спілкування з дітьми, тон стосунків мають величезне значення для створення позитивного стилю життя, життєвої філософії людини.
Я вірю в могутню, безмежну силу слова вихователя. Слово – найтонший і найгостріший інструмент, яким ми, вчителі, повинні вміло доторкатися до сердець вихованців.
Дитинство сучасного покоління, без сумніву радісне і спокійне, але воно не стало простішим. Трапляються не тільки непорозуміння, а й драми – життя складне і суперечливе.
Я хочу, щоб буквально кожна дитина побачила прекрасне, зачудовано зупинилася перед ним, зробила прекрасне часточкою свого життя, відчула красу цього світу. Отже, важливу роль у школі відіграє творче виховання, в основу якого я покладаю використання різних засобів, підходів до дитини, орієнтованих на розв’язання творчих задач. Адже і В.О.Сухомлинський зазначав, що "...без творчого життя особистість не може бути вихованою, без творчості немислимі духовні, інтелектуальні, емоційні, естетичні взаємовідношення.” Саме творчість стимулю
розвиток інтересів, мислення, дослідницької діяльності, що є одним з основних завдань школи.
Не все нас влаштовує в цій стрімко зростаючій зміні. Вона неначе повертає нам наші минулі помилки, неправильні погляди, поспішні судження, непродумані вчинки, а діти дорослішають швидше, ніж змінюються наші уявлення про них. І за ці помилки відповідають не тільки дорослі, а й діти теж несуть не меншу відповідальність за своє теперішнє майбутнє. Ми ж, вихователі, ставимо до них високі вимоги тому, що передаємо їм невтихаючий вогонь традицій і все те, що вже зроблено/
Лекція для батьків «Жорстокість
серед школярів»
Класний керівник. Шановні батьки! Ми живемо з вами у XXI
столітті. Все, що нас оточує, розвинулось та продовжує розвиватись. Ми літаємо
в космос, перемагаємо найстрашніші хвороби і логічно повинні ставати красивішими
і досконалішими не тільки зовні, але й внутрішньо. Але, на жаль, те що
відбувається сьогодні в світі, вражає своєю жорстокістю. Достатньо згадати
події 11 вересня в США, захоплення заручників у Москві, терористичні акти в
Ізраїлі, війну в Чечні, щоденні міліцейські повідомлення. Це все прояви
агресії. З латини «агрессіо» — напад, приступ. Це мотивована деструктивна
поведінка, яка суперечить нормам та правилам поведінки в суспільстві, наносячи
шкоду об’єктам нападу (живим та неживим). Таке тлумачення дає психологічний
словник. Простими словами: агресія — це навмисна дія, направлена на заподіяння
збитків. А агресивність — це риса особистості, яка основана на готовності до
агресії.А як це явище трактує психологія? У психології існуют три основних пояснення природи агресії.
Перше об’єднує всі теорії психологічного тлумачення,
засновником якого є Зигмунд Фрейд. У цих теоріях агресивність трактується як
вроджена, інстинктивна здібність людини. За Фрейдом агресивність як невід’ємна
характеристика людини потребує смирення та пригнічення силами всього
суспільства (виховання в сім’ї, дитсадку, школі). Виховання повинно бути таким,
щоб усі моральні основи суспільства стали внутрішніми цінностями особистості.
Внутрішню енергію, котра проривається зовні у вигляді агресії — направляти в
конструктивне русло: у захоплення спортом, в участь у спортивних змаганнях, у
здорову конкуренцію.
Є й інша точка зору, її автор Долард. Згідно з його
поглядами, агресія — це не автоматична поява потягу в організмі людини, а реакція
на перепони, що з’являються на шляху до задоволення потреб, досягнення
задоволення та емоційної рівноваги. (Ви потягнулися за цукеркою, але
несподівано хтось встиг раніше вас. Ваша реакція?) Висновки з цього підходу —
необхідно навчати підростаючу людину саморегуляції, шанобливому, терпимому,
толерантному ставленню до оточуючих і до себе самого.
І нарешті, третій підхід. Його яскравий представник —
американський психолог Бандура. Агресія являє собою поведінку, засвоєну у
процесі виховання за допомогою спостереження відповідного засобу дії. Існують
беззаперечні докази того, що якщо дитина поводиться агресивно і отримує при
цьому похвалу, то ймовірність її агресії в майбутньому в аналогічних ситуаціях
зростає в декілька разів. Постійне позитивне підкріплення певних агресивних
актів урешті-решт формує звичку агресивно реагувати на найрізноманітніші
збудники. Наприклад: якщо тебе хвалять кожен раз за те, що ти ображаєш менших —
насамкінець це стане твоїм стилем поведінки. Висновки з цього підходу — огородити
дитину від можливості спостерігати чи самій проявляти насильство та
жорстокість.
Агресію можливо спровокувати різноманітними
збудниками, її може спровокувати навіть температура повітря. Наприклад,
дослідження ФБР США свідчать, що пік насильства припадає на спекотні літні
місяці.
Є дві форми прояву агресії — пряма та непряма. Пряма —
фізичне насильство, образи, суперечки. Непряма — це агресивна дія щодо
предмета-замінника. Лиха Баба-Бабариха з «Казки про царя Салтана» — яскравий
приклад непрямої агресії. Результатом же цього буде розрядка, звільнення від
гніву. В Японії використовують опудала начальників на підприємствах. Робітник
має можливість перенести свої образи на опудало начальника і звільнитися від
гніву, що переповнює його. Можливо, це один із варіантів приборкання агресії в
підлітків. Вибух агресії серед юнацтва — головна проблема сьогодення. Про
приклади зйомок на мобільні телефони жорстоких побоїв чи злочинів доводиться
чути мало не щодня.
Нещодавно всі інформаційні агенції облетіла інформація
про судовий процес у Великобританії над дівчинкою, яка зняла відео, як якісь
хлопці вбивають випадкового перехожого. Як виявилось, ці хлопці її теж не знали
і просто попросили зняти те, що вони робитимуть. Сьогодні ця дитина постала
перед судом за співучасть. А їй усього лиш 15 років. Схожа історія трапилась у
цій же країні незадовго до цього. Тоді дівчинка зняла на відео невдале вбивство
своїх батьків... Не відстають, на жаль, й українські діти. Достатньо лише
пригадати випадок у Дніпропетровську, де молодики протягом місяця з бажання розважитися вбили 15 людей та скоїли 19
нападів. Убивства знімали мобільними телефонами, причому деякі зі злочинів
повторювали сценарії бойовиків, які вбивці переглядали напередодні. Інший
випадок, який також знімали на відео, стався із побиттям підлітка на
центральній вулиці в Ужгороді (хлопець ледь урятувався, стрибнувши у річку з
набережної). Схожий приклад жорстокого «кіновиробництва» трапився торік
наприкінці листопада в Сумах. Тоді над дівчиною-першокурсницею жорстоко знущалися
учениці профтехучилища на чолі з колишньою випускницею. Побиття також знімали.
Найжахливіше у цих відео навіть не те, що людину б’ють, а те, що поряд стоять
хлопці і дівчата, які знімають це на камери телефонів. Ніхто не допомагає, а
просто знімає!
Прояви дитячої агресивності та перевірки «хто
крутіший» були завжди. Навіть у радянські часи ми чудово пам’ятаємо художній
фільм «Опудало» з Крістіною Орбакайте в головній ролі. У наказі від 25.12.06
року заступник Міністра освіти Борис Жебровський пише: «За статистикою, в
Україні відбувається омолодження складу правопорушників, зростає кількість
групових правопорушень, створюються в окремих місцях постійні
підлітково-молодіжні групи асоціального напряму. Відзначається зростання
агресивності в поведінці учнів, збільшення кількості дівчат-підлітків із
проявами антисуспільної поведінки».
За даними Американської медичної асоціації, за роки,
проведені у школі, середньостатистична дитина бачить по телевізору 8 тисяч
убивств та 100 тисяч актів насильства. Телебачення формує зразки поведінки.
Особливо вразливими є діти та підлітки.
(Перегляд уривку з документального фільму «Ген
жорстокості».)
Часто батьки купують своїм дітям комп’ютер для того,
щоб вони менше часу проводили на вулиці. Проте в кіберпросторі на дитину очікує
не менше загроз, ніж у реальному житті. Інтернет та комп’ютерні ігри викликають
звикання, подібне до наркотичного. Результати такого звикання багато в чому
подібні — зникає цікавість до реального життя, дитина відчуває роздратування,
якщо не може зайти в Інтернет та продовжити гру. Залежна від комп’ютера людина
є асоціальним типом зі збудливою психікою, тобто потенційним порушником закоy/
Нещодавно Міністерство освіти направило рекомендації
Державному комітету телебачення і радіомовлення України збільшити кількість
ефірного часу для просвітницьких та дитячих програм гуманістичного спрямування,
заборонити на телебаченні рекламу спиртних напоїв і тютюнових виробів.
Міністерству внутрішніх справ запропонували обмежити час відвідування дітьми інтернет-кафе
та ігрових клубів, у тому числі ігрових автоматів. Була пропозиція ввести
вікове обмеження на комп’ютерні ігри, які містять сцени насильства, активніше
проводити пропаганду здорового способу життя.
(Показати слайди з назвами комп’ютерних ігор.)
У сім’ї, де панує любов, де з дитиною розмовляють і
пояснюють їй, що у світі важливішим є добро, виросте морально сильна та хороша
людина. З іншого боку, стримати наплив інтернет-жахів неможливо. А тому, як ви
— батьки, так і ми — вчителі, повинні бути готові до того, що в один день до
нас може підійти школяр і сказати: дивіться, який прикол. І одна неправильна
реакція може назавжди залишити в дитині відчуття, що це добре. Страшно, проте
реальність говорить сама за себе. І винні в цьому не діти, а ми — дорослі,
продовжуючи бавитися у силові розв’язання проблем та заробляючи гроші на
насильстві. А дітлахи лише спостерігають і повторюють. От тільки колись такі
ігри вийдуть за рамки розваги, але тоді може бути пізно.
Особистий приклад у сімейному вихованні.
Лекція для батьків
Першим університетом життя для дитини є та
сім'я, в якій народилася дитина. Завдання обох батьків полягає в тому, щоб
створити в сім'ї атмосферу любові.Знаєте,в якій сім'ї діти ростуть щасливими?
Це відбувається тоді, коли діти бачать, як
батьки цілуються. Коли діти відчувають, що тато любить маму, а мама
тата, вони не будуть ховати свою невпевненість і помилки від страху говорити про це з батьками. Вони знають, що з батьками можна поговорити, що вони розуміють їх і що всі справи обговорюються з любов'ю і повагою. Завдяки сердечній прихильності батьків діти ростуть і формуються в духовному відношенні. Діти дуже відчувають оточення.Ми не можемо чекати, щоб губка ввібрала в себе воду, якщо ми покладемо її в оцет.Вона може ввібрати тільки те, що оточує її. Якщо помістити губку у воду, вона
вбере воду. Також і діти "вбирають" те, що знаходиться в їх оточенні.
Вони сприймають настрій і спостерігають за тим, що робиться навколо них, вбираючи
все це, як губка.Дітивідчувають ваш настрій і відчувають, чи існує якась нервова напруга, або жспокійна, мирна атмосфера. У цьому відношенні їх можна порівняти з барометрами. Отож, зробимо 1 висновок: Всі ми бажаємо, щоб наші діти були щасливими. Цепрекрасне бажання. Цього ми можемо досягти, якщо в своїй сім'ї ми створимоатмосферу любові, віри, духовного настрою і комфорту = гармонія в стосунках.Щож повинні зробити для цього ми - дорослі? На нас покладається великавідповідальність. Ми повинні бути авторитетом для наших дітей.
Словник
дає таке визначення цьому слову:
Авторитет
- 1) загальновизнане значення, вплив; 2) особа, яка користується впливом,
визнанням.Длятого, щоб бути такою особою для своєї дитини, ми повинні володіти знаннями згалузі психології, педагогіки, етики людських стосунків. Ми не повинні дивитися на свою дитину як на особисту власність, ми повинні бачити в нійіндивідуальність, особистість з неповторними, тільки їй належними якостями
характеру і темпераменту.
Запитайтесебе:
виконання яких норм чекаєте Ви від вашої дитини? Чи відповідаєте
Ви цимнормам? За що виступає Ваша сім'я? Який приклад Ви даєте вашій дитині?
Чивиражаєте Ви часто незадоволення, лаєтесь, критикуєте інших і зупиняєтесь нанегативних думках? Чи хочете Ви, щоб Ваші діти були такими? Чи Ви маєте у вашій сім'ї високі норми, живете самі відповідно цим нормам і чекаєте цього від ваших дітей? Чи розуміють вони, що людям, які належать до цієї сім'ї, необхідновідповідати Вашим вимогам, що окремі вчинки і погляди небажані?
Діти
бажають бути впевненими у своїй належності до Сім'ї; давайте їм можливість
відчувати ваше визнання і одобрення, коли вони відповідають сімейним нормам.
Люди схильні чинити те, чого від них чекають. Якщо Ви вважаєте дитину поганою,
то вона підтвердить, що Ви праві.Даєте
Ви шанс дитині ще раз бути доброю, і цим Ви допомагаєте дитині бути доброю.Ви
можете запитати: а для чого дитині в цьому жорстокому світі залишатися доброю?
Може треба вчити ЇЇ бути хитрою, практичною, щоб вижити? Я відповідаю на це
запитання. Ф.М. Достоєвський сказав таке: "Краса врятує світ". Я
вважаю, що світ врятує Доброта. Якщо люди в своїх діях і вчинках будуть
керуватися тільки розрахунком на накопичення матеріальних благ і взагалі
забудуть про свою душу, якій необхідна Доброта, Милосердя, Любов - ці
загальнолюдські цінності, ми" просто задихнемося від злоби, агресії і
власної жорстокості! Тому, незважаючи на складності в нашому житті, економічні
негаразди, виховуйте наскільки можете своїх дітей в атмосфері любові, милосердя,
доброти і Ви будете для них найкращим авторитетом, неперевершеним зразком
людяності. І не бійтеся, що Ваша дитина піде в життя неозброєною, з
неправильними орієнтирами. Якщо ми відмовимося від любові, доброти, милосердя,
ми просто перекреслимо свою людську природу.Культ
речей, накопичення - це тимчасове явище, як нездоровий апендикс, воно зійде з
арени життя і колись восторжествує нове, здорове суспільство. Тому ми не маємо
просто права заради майбутніх поколінь стояти осторонь і не направляти наших
дітей на правильний шлях, виправдовувати себе тим, що скрізь брудно, хаос в
економіці, відсутність ідеалів в душах. Тому так важливо у вихованні дітей
показувати приклад дітям.
Приклад,
- каже словник, - це дія, яка служить зразком для наслідування, а також взагалі
видатний зразок чого-небудь.
Про людей
судять швидше по справах, ніж по словах. Так і діти звертають увагу не так на
слова, як на дії, і вони відразу помічають їх лицемірство.
Приклад
позитивний:
В
поемі "Я бачу сонце" Думбадзе згадує: "Справжнім інтелігентом я
вважаю свого безграмотного дідуся, який завжди вставав, коли в кімнату заходила
жінка і біг назустріч дитині, що плакала". Це інтелігент душі. Він не
говорив слів, його мораль яскраво відображається в його вчинках.
Недаремно
така поведінка врізалась в пам'ять дитини і супроводжувала поета Думбадзе все
його життя, була взірцем людяності, вихованості й інтелігентності в широкому
значенні цього слова. Тому батьки не повинні мати два списки правил: один, за
яким проповідувати, а інший - за яким діяти, один - для своїх дітей, а інший -
для самих себе. Яка користь веліти дітям не обманювати, якщо ти сам обманюєш?
Якщо ти порушуєш дані дітям обіцянки, то як ти можеш ждати, щоб вони виконували
свої обіцянки? Треба привчати дитину з раннього шкільного віку, а то й раніше,
що якщо ти дав людині слово і не виконав його - це є маленька зрада по
відношенню до цієї людини.
Якщо
батьки не поважають один одного, то як вони можуть сподіватися, щоб їх дитина
навчалася поваги? Якщо дитина ні від батька, ні від матері не бачить
покірності, упокорення, лагідності, - то як вона буде підкорятися батькам?
Дитина може подумати, що все, що роблять батьки, правильно, навіть якщо їх
вчинки проявляють недосконалість і є неправильними.
Отже,
батьки! Якщо ви не хочете мати в сім'ї маленьких фарисеїв-лицемірів, то не
будьте самі великими лицемірами!
Але
як же навчити дітей бути хорошими, вихованими, не допускаючи довгих нудних
настанов, сварок? Для цього згадайте, що ви є педагогами, тобто першими
вчителями дітей.І
в своїй науці, як жити, ви повинні застосовувати педагогічний такт.
Такт
- це відчуття міри, яке створює вміння поводити себе пристойним, належним
чином. Поняття такту невід'ємне від поняття любові до дитини, воно витікає з
поняття любові. Спочатку діти знайомляться з любов'ю тим, що вони спостерігають
її, і вони вчаться давати любов, отримуючи її. Любов неможливо купити. Батьки
можуть засипати своїх дітей подарунками. Але любов є, в першу чергу, духовною
справою, справою серця, а не гаманця. Самі подарунки ніколи не зможуть замінити
справжню любов. Хто намагається купити любов, той знижує її цінність. Більше,
ніж матеріальні подарунки, давай щось від себе: свій час, свою силу (духовну) і
твою Любов. Все це ти отримаєш у тій же мірі. Діти вчаться давати те, що
отримують, їм необхідно допомогти пізнати радість, яку приносить з собою
готовність служити, давати і ділитися. Допоможіть дітям побачити, що давати -
це приносить щастя -Тобі, іншим дітям і дорослим людям. Часто дорослі не хочуть
приймати подарунки від дітей, помилково думаючи, що залишати дітям подарунки,
які вони хотіли б віддати, є ознакою любові. Ось як один чоловік розповідає:
Я завжди відмовлявся, коли дитина пропонувала мені свої цукерки. Я вважав, що з
моєї сторони було б люб'язно не приймати того, що мій син так дуже любив. Але
коли я відмовлявся і давав йому можливість залишати все собі, я не бачив
очікуваної радості у дитини. Тоді я зрозумів, що я відхиляв його щедрість,
відхиляв його подарунки, відхиляв його самого. Після цього я завжди приймав
такі подарунки, щоб дати йому зрозуміти, яка це радість - готовність віддавати.
Як
бачите, чоловік переглянув свою поведінку, він зрозумів душу свого сина і
проявив педагогічний такт.
Якщо
правильне повчання супроводжується вдалим прикладом, то діти можуть навчитися
любити і бути щедрими. Вони можуть також учитися вибачатися, коли це доречно.
Один батько розповідав: "Коли я по відношенню до дітей роблю помилку, я їм
признаюсь. Я пояснюю їм коротко, чому я зробив цю помилку і що я був не правий.
Це полегшує їм признаватися в своїх помилках, знаючи, що я сам недосконалий і
зрозумію їх".
Наступний
випадок ілюструє цю точку зору .
Одного
разу гість прийшов відвідати одну сім'ю, і батько сімейства почав
знайомити його з членами сім'ї.
Відвідувач,
тобто гість, розповідає:
Мені
представили всіх присутніх осіб. Потім в кімнату прибіг маленький, усміхнений
хлопчик. Батько сказав: "А це ось, з варенням на сорочці, наш молодший
синочок". Посмішка хлопчика зникла і його обличчя виражало образу.
Побачивши, що хлопчик знітився майже до сліз, батько ніжно пригорнув його до
себе і сказав: "Я не повинен був би говорити це. Я шкодую про це".
Схлипуючи, хлопчик вийшов з кімнати, але незабаром знову повернувся, з іще
більш широкою посмішкою і у свіжій чистій сорочці.
Такий
педагогічний такт батька, без сумніву, укріплює прихильність дитини. При нагоді
батько або мати можуть, звичайно, пізніше пояснити дитині, що необхідний
урівноважений погляд на великі і невеликі проблеми в житті. Вони можуть
допомогти своїм дітям не приймати дуже серйозно не дуже важливі справи, уміти
посміятися над собою і ніколи не ждати досконалості від інших, оскільки вони
теж не хочуть, щоб інші ждали цього від них.
Діти
потребують поставлених для них меж, границь поведінки. Без меж вони відчувають
себе дискомфортно. Маючи межі в поведінці і притримуючись їх, діти відчувають
себе частиною групи. Надмірна поблажливість дорослих заставляє дитину належати
самій собі. Дітям необхідно зрозуміти, що всякій людині на землі поставлені
межі, і що це в результаті приносить користь і щастя. Свободою можна
користуватися тільки тоді, коли інші визнають ділянки поширення (Вашої) нашої
особистої свободи, а ми їх. Хто виходить за межі, той чинить з іншими
протизаконно і користолюбиво, втручаючись в його права.
Діти
люблять знати, на що вони можуть розраховувати, і коли батьки справедливо, але
рішуче наказують їх за погані вчинки, у дітей виникає почуття постійності і
захисту.З
боку батьків вимагається рішучість залишатися твердими, коли дитина просто не
хоче слухатися батьківського наказу. Деякі батьки в таких випадках вступають в
переговори з дитиною і вдаються до підкупу, щоб дитина зробила те, чого вони
вимагали. Це неправильно. Тільки якщо Ви наполягаєте на своїх правилах і
наказах, Ви можете ждати, що ваші діти "нав'язали їх" на своє серце.
Коли
батьки тільки ІНОДІ, залежно від настрою, наполягають на правилах, то діти
заохочуються ризикнути зробити порушення і побачити, як далеко можна зайти і що
можна дозволити собі без шкоди. Коли покарання запізнюються, діти, як і дорослі
в таких випадках, стають зарозумілими порушниками.
Терпіння
і витримка батьків часто підлягають випробуванню. Діти схильні бути
імпульсивними. Вони можуть говорити, що у них на умі, перебиваючи, можливо,
розмову дорослих. Батьки могли б різко вилаяти дитину. Але іноді буває мудріше
уважно прислухатися, даючи приклад емоційного самоконтролю і витримки, а потім,
після короткої відповіді, тактовно нагадати дитині про необхідність бути
ввічливим і уважним до старших. Тут якраз доречна порада: "Будь швидким на
слухання, повільним - тихим на слова, повільним - тихим на гнів".
Таким чином, у формуванні дитини важливу роль відіграє авторитет
батьків - як загальновизнане значення, вплив, особистий приклад - як
зразок для наслідуванняі педагогічний такт як відчуття міри, вміння поводити
себе належним чином.
Немає коментарів:
Дописати коментар