Виховна робота








«Доторкнутись   словом   до  серця».

Мета: Формувати розуміння того,що українськф  
мова – наш скарб ,без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати  знання про красу і багатство української мови. Ознайомити дітей з
 українськими обрядами і звичаями. Пробудити почуття національної гідності. 
Виховувати любов до рідної мови, рідного краю,
 його традицій, почуття 
поваги до всього свого, українського,
 бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання:Вишивані рушники , хліб, калина,
 малюнки герба , прапора України, портрет Т.Г. Шевченка, плакати 
« Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», 
презентація «Історія нашої мови».
Форма проведення: мовознавчий турнір.
                                                 
Хід  заходу.
(Виходять ведучі – хлопчик і дівчинка в українських  
костюмах з хлібом і сіллю на вишитому  рушникові).



Дівчинка
Добрий день вам ,добрі люди!
Хай вам щастя – доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік.
Хлопчик.
Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов’ю і миром,
Для людей відкрита хата наша біла,
Тільки б жодна  кривда в неї не забігла.








Ведуча  1: Шановні діти , вчителі, гості, запрошуємо вас
 до нашої господи хліб та сіль, на слово щире, на бесіду
 мудру, на свято української мови.
Ведуча 2:Батьківщина починається з батька і матері, 
з оселі , де ви вперше   побачили світ,з мови, якою
 розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали,
 з села чи міста, з України, де ви народилися.
А  Україна  - це наша Батьківщина. У нашій світлиці
 сьогодні тепло і світло, тож давайте поговоримо
 про нашу рідну мову.






Ведуча 1: 9 листопада – День української писемності та мови. 
Це свято вшановує  вся наша держава. Сьогодні ми зібрались,
 щоб вшанувати нашу рідну мову, 
бо вона – життя духовного 
основа.
Учень:              Мова ! Українська мова, -
                          Вона співуча, лагідна, дзвінка…
                              Мова ! Українська мова –
                            Єдина, рідна й дорога така.
Учень:             О місячне сяйво і спів солов’я,
                                 Півонії, мальви, жоржини!
                              Моря брилі антів – це мова моя,
                                 Це – мова моєї Вкраїни.
Ведуча 2: Наша мова прекрасна, бо писалась людьми із
 гарячими серцями:  Л.Українкою, М.Рильським, П.Тичиною, 
В.Симоненком, Т.Шевченком, І.Фран –ком та багатьма іншими
 митцями. Вони всі прагнули, щоб мова огорнула всю Україну.
Ведуча 1:Сьогодні ми вшановуємо нашу рідну українську
 мову та проведемо свято,приурочене до Дня української мови та писемності. 
      


Учень:                     Любіть Україну у сні й наяву,
                                       Вишневу свою Україну,
                                       Красу її вічно живу і нову,
                                     І мову її солов’їну.
Учень:                           Вся історія народу -  в мові,
                                       Мова – душа народу.
                                   Позбавити народ рідної мови –
                                    Це означає вбити народ.
Учень:                        Зневажати мову мамину – біда,
                                           Котра пустими зробить наші душі,
                                            І ми нащадкам з можем  передать
                                            Лиш те, що корені калині сушить.
Учень:                       О, не згуби свого народу,
                                         Безсмертна мово, рідна і терпка.
                                       Ти є душа співучого народу,
                                         Що був і є,і буде у віках.
(Виконання учнями  пісні «Будем козаками» . Слова та музика А.Загрудного.)



Учень:                       Яка  ж багата рідна мова!
                                            Увесь чарівний світ у ній!
                                           Вон Барвиста і чудова,
                                            І нищити її не смії!
Учень:                         Вона про все тобі розкаже,
                                     Чарівних слів тебе навчить,
                                       Як правильно у світі жить.
Учень:                    В ній стільки слів, що не збагнути!
                                                  І приказок, і порівнянь.
                                                  А мову знаючи, здобути.
                                           Ти зможеш просто безліч знань.
Учень:                        У полі калина, у полі калина
                                                   Хорошенько цвіте.
                              Ой роде наш красний, роде наш прекраснй,
                                        Не цураймося, признаваймося,
                                                       Бо багато нас є.
(Виконання учнями української народної пісні «Ойє в лузі калина»)
Ведуча 1 :Найбільше Людей розмовляє китайською мовою,
 друге місце посідає англійська мова, третє – російська, 
а далі – мова  хінді (Індія) та Іспанська. Українська мова 
посідає почесне 14 місце, оскільки нею  говорять близько 
50 мільйонів людей.
Ведуча 2: Для кожного народу своя мова – найкраща, 
але ніхто не заперечувати - ме, що українська мова за 
милозвучністю і співучі стю – одна з найкращих.





Учень:                                                 Ти постаєш в ясній обнові,
                                                          Як пісня, линеш, рідне слово.
                                  Ти наше диво калинове,  
                               Кохана материнська мово!
Учень:                                Несеш  барвінь гарячу, яру
                                            В небесну синь пташиним граєм
                                            І, спивши там від сонця жару,
                                              Зеленим дихаєш розмаєм.
Учень:                                 Мово ж моя, мово,
                                                Мово України,
                                                  Ти моя казкова
                                                 Пісня солов’їна.
Учень:                                 Розцвітай під небом
                                             Проліском прекрасним,
                                                  А любов до тебе
                                           В серденьку не згасне.
Учень:                             Тепло! Як сонячна днина
                                                Добра, неначе  весна.
                                              Мова віків України.
                                               Казка її чарівна.
(Виконання  учнями  пісні «Українська  мова».Слова і музика Ю. Михайленко).



Учень: .                             Як би тобі доню,в світі не було,
                                          Не скупись ніколи, людям на добро,
                                          Бо і так доволі хтось на віяв зла,
                                           І холонуть  душі, наші без тепла.
Учень:                                Забувають діти мову матерів,
                                           Глянь, від того болю світ аж посірів.
                                          Стогне від розлуки зранена земля,
                                            І сивіти стала матінка-земляю.
Учень:                           Доня моя доню, синьокрила зірка,
                                          У житті буває солодко і гірко,
                                           Якби твої очі
                                           Не чини ніколи Батьківщині зради,
                                          Не ламай у лузі гілку калинову.
                                               Сиротою станеш,як забудеш мову.
Ведуча 1: Українська мова  багата не тільки в піснях, а й у побуті.
 Хто з вас не був в українській хаті? Кругом вишивки, 
скатертини, серветки і рушники.
Учень:                    Хто ти, дівчинко маленька?
Учень:                     Доня я Вкраїни – неньки.
                                  Українкою зовуся
                                  Й  тою назвою горжуся.
Учень:                      А почім тебе впізнаю?
Учень:                    По вкраїнському  звичаю.  
                                В мене вдача щира й мила
                                І відвага духу й тіла.
                                І душа моя здорова –
                                Українська в мене мова.
Учень:                  А скажи, де край твій рідний?
 Учень:                  Там , де неба круг погідний,
                                Там, де сонце сяє ясне
                                 На вкраїнські діти красні.
                                Де лани, степи безкраї,
                                Де орел буйний літає,
                                 Де Карпат вершини високі,
                                Де потоків дна глибокі,
                               Де Дністер і хвилі Прута,
                               Де Дніпро – Старий Славута,
                                     Де високі могили,
                              Що вних голови зложили
                                 Мої предки в лютім бою
                                  За Вкраїну любу свою.
Учень:                   Як поможеш своєму люду?
Учень :                  Пильно все учити буду,
                                Щоб свої мене любили,
                                 А чужі щоби цінили,
                                                       Щоб про мій народ питати
                                   І Вкраїну шанувати.
     Ведуча 2: Ось бачите, діти, яка багата і чудова українська мова. 
Вона ,мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця , ні краю.
 Тож розпочнемо нашу конкурсну програму. Вітаємо оплесками
 команди.



Конкурсна  розминка.

1 конкурс « Розминка».

Ведучий по черзі ставить запитання кожній команді.
 Оцінюються швидкість і точність відповіді.

 - скажи іменники, що вживаються тільки у множині:
Канікули, горіхи, дріжджі, зими, гнізда, шахи, шашки, 
чайки, морози, ножиці, тополі,сани , зірниці, ковзани,
 споруди, береги.

 - Постав слова у формі звернення.
Друг,  Галя, сусідка,  Тетяна Василівна.

 - Яка частина мови називає
предмет?

 - Яка частина мови називає дію предмета?

- Як називаються слова, близькі за значенням?

 - До якої частини мови  належать слова «малювати», «бігати»?

 - До якої частини мови належать слова «вона», «ти»?

- За яким словником перевіряють написання слів?


2 конкурс «Світ казок».

Відгадати героїв казок та мультфільмів.

    - Мав солом’яний бичок
В нашій казочці …(бичок).
  
 - Не просив би у тата човник і весельце,
 Не потрапив би до відьми.(Івасик-Телесик)

    - Зліший він усіх людей –
Це казковий …(Бармалей).
    
- Пазуристий він ,гривастий, в казках діє африканських.
Рявкне – ох і лютий рев..
Відгадали? Та, це …(Лев).

    -  Богатир він, побиван
Хлопець на ім’я …(Іван).
  
 - Тільки сядеш на пеньок відпочити трохи
І зітхнеш. Аж тут побачиш старенького…(Оха).

3 конкурс «Поетичний».
Командам необхідно скласти  вірш за римами про мові.
Слова для складання віршів:     
 1-а команда                 2-а команда
                                                               
…малина                 …. чарівниця

  …пташиних            ... таємниці 
     
  … дзвенять                 … простягла
                                                               
                     ...  дня                         …принесла                 
  
4 конкурс «Диктор».

Представники кожної команди мають проказати  скоромовки.
 Члени якої команди краще їх проговорять ,та 
команда і переможе в цьому конкурсі.


1 – команда:                                 2 – команда:


 Ходить квочка                               Летів горобчик
       Коло кілочка,                                     Сів на стовпчик,                Водить діток                                     Прибіг  хлопчик -
Коло квіток.                                         Утік горобчик.

       

Хитру сороку                                     Сів шпак на шпаківню
 Спіймала морока.                            Заспівав шпак півню:
  А на сорок сорок –                      - Ти не вмієш так,як я.
  Сорок  морок.                                  Так як ти , не вмію я.


Рано – вранці в середу                     Зайчик  зілля з’їв  у Зіни,
Пригнав Прокіп череду.            Захотів заїсти сіном.
А корови в череді                            Зіна  зойкнула у сінях:
Рябі, чорні та руді.                     -  Де узяти зайцю сіна?


(Нагородження команд  солодкими призами.)

Ведуча 1: Вітаємо бурхливими  оплесками команди!
 Сьогодні ви гідно боролися.

Ведуча 2 :  Дякуємо вашим вболівальникам, 
які підтримували учасників. Любі діти, шановні батьки, гості! 
Добігає кінця наше свято. Ми були б дуже раді й щасливі,
 якби від сьогоднішнього свята наші діти залишили у своєму 
серці хоча б одну краплину любові до рідної мови.

(Виконання учням пісні «Немає  України без калини»
 Муз. М. Веумедері, сл.Г.Клок)

( Презентація :«Історія нашої мови»)

Ведуча 1: До нових зустрічей!




















































Немає коментарів:

Дописати коментар